środa, 29 grudnia 2010

Użytkowanie felg aluminiowych zimą

W okresie zimowym występują zdecydowanie mniej korzystne warunki, w jakich musimy eksploatować samochód. Sezonowa zmiana opon nie jest niczym nadzwyczajnym. A jak jest z felgami aluminiowymi, czy je też powinniśmy na okres zimowy zamienić na stalówki? Wbrew potocznej opinii, iż felgi aluminiowe źle znoszą warunki zimowe, okazuje się, że może być zupełnie odwrotnie.
Śnieg, błoto, wilgoć, piasek, sól - na te czynniki są narażone nasze felgi w okresie zimowym. Jeśli są to felgi aluminiowe i do tego markowego producenta, żal ściska nas za serce, że to wszystko zalega na powierzchni naszych pięknych felg. Wielu kierowców decyduje się kupić drugi komplet felg, tym razem stalowych i właśnie na nich jeździć zimą. Taki zabieg jest uzasadniony tylko w części, ponieważ w rzeczywistości felgi stalowe niszczą się nieporównywalnie szybciej od ich aluminiowych odpowiedników.
Felgi stalowe są bardziej podatne na wpływ niszczycielskiej siły warunków zimowych. Po pierwsze montując na felgę stalową kołpak, niemal zawsze rysujemy jej powierzchnię otwierając drogę procesom korozyjnym. Pomiędzy kołpak a felgę wpadają także drobne kamienie, które przyczyniają się do powstawania kolejnych rys na powierzchni felgi. Ze względów oszczędnościowych stalówek nie zabezpiecza się przed działaniem korozyjnym w przeciwieństwie do felg aluminiowych, które to standardowo pokrywa się trzema warstwami lakieru. Technologia stosowana przy pokrywaniu obręczy ze stopów lekkich sprawia, że zewnętrzna powłoka lakiernicza jest kilkunastokrotnie trwalsza od tej na felgach stalowych, które to już po jednym sezonie potrafią być zardzewiałe.
Za sukcesem felg aluminiowych w pokonywaniu negatywnego wpływu warunków zimowych przemawia też fakt, że o felgi te dbamy zdecydowanie bardziej. Chyba nikomu nie zdarza się myć felg stalowych. W przypadku tych felg ogranicza się to raczej do spłukania zalegającego brudu podczas czynności mycia całego samochodu, ale nie zdejmujemy przy tym plastikowego kołpaka pod którym tego brudu gromadzi się najwięcej.
Argumentem za nieużytkowaniem alufelg zimą może być większe ryzyko uszkodzeń mechanicznych w tym okresie związane np. z niebezpieczeństwem wpadnięcia w poślizg i uderzenia kołem w krawężnik. Naprawa uszkodzonej felgi aluminiowej będzie w tym przypadku o wiele droższym zabiegiem, a może się nawet zdarzyć że felga będzie nadawała się tylko do wymiany. Pamiętajmy jednak, że w zimie jeździmy zdecydowanie ostrożniej ograniczając do minimum ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Kupując opony zimowe zwróćmy także uwagę by posiadały rant ochronny felgi, który zminimalizuje skutki ewentualnego spotkania z przeszkodą.
Na koniec warto zaznaczyć że nie wszystkie felgi aluminiowe poradzą sobie jednakowo z wpływem czynników zewnętrznych w tym okresie. Zimą powinniśmy unikać użytkowania felg chromowanych i wysoko polerowanych. Są one pokryte cienką warstwą lakieru i w przypadku mikropęknięć czy zarysowań będzie postępowało utlenianie aluminium przejawiające się jego czernieniem.

Autor: Adam Wojciechowski.

Artykuł pochodzi z http://www.artykuly.com.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz